And every skyline was like a kiss upon the lips

Bruce vilade igår eftersom vi var i Ullared, passade rätt bra efter tävlingen och sist han hade helt vilodag var måndag förra veckan.
 
Idag tog vi ett lite lugnare pass på stubbåkern i låg form. Önskar att man kunde rida på stubbåkrar året runt, det måste vara något magiskt med dem som gör att allting går så mycket bättre? (Eller, magiskt och magiskt, ärlig framåtbjudning kanske det kallas?) I vilket fall som, idag gjorde vi som sagt inte så avancerade saker, mest lite uppmjukande efter vilan och som förberedelse för terrängträning i Tågarp imorgon (hoppas jag i alla fall, har anmält men inte fått bekräftat tid ännu...).
 
Men i Torsdags hade vi ett riktigt superpass på åkern, inte alls den jobbiga känslan i galoppen som vi har ganska ofta annars, det gick båda att öka och samla nästan till piruettgalopp utan att nacken åkte upp och ryggen åkte ner. Red lite byten både på "diagonaler" och försökte sedan imitera vägen i MsvB:4 (?) när man ökar på diagonalen, rider genom hörnan i förvänd galopp odch byter mitt på kortsidan. Eftersom jag hade en stor stubbåker och ingen ridbana eller väggar blev det nog ganska mycket "större" vägar än det skall vara, men jag tycker det är ett ganska bra sätt att introducera nya svårare saker, när man gör det bra med lite mer plats så blir det förmodligen lättare att få in det på en dressyrbana sedan också! Det kändes så bra med bytena så jag bestämde mig för att passa på att öva att göra flera byten på rakt spår, som förberedelse för serier. Samma sak gäller här, eftersom man har så mycket plats på sig behöver man inte stressa för att hinna byta innan väggen kommer, utan man kan ta sig tid och göra bytet när det känns bra. Byta från vänster till höger - vänster - höger funkade bra, men åt andra hållet ville han inte göra ett andra byte åt vänster, utan när jag ger hjälpen "skuttar" han bara till som att han skulle göra ett byte, men blir kvar i samma galopp... Med facit i hand tror jag han började bli lite trött, för sedan ville han knappt göra ett ensamt byte från höger till vänster så jag fick korrigera honom lite där, vilket gjorde att han blev lite stressad. Jag är ju egentligen ute på lite djupt vatten med bytesinlärningen eftersom jag knappt ridit byten alls förut, ens på en häst som kan. Jag misstänker att jag inte är tillräckligt konsekvent med min hjälpgivning och det är därför det inte blir som jag tänkt alltid... Men vill i alla fall inte att han ska få för sig att det räcker att "hoppa till" utan att man faktiskt måste i alla fall försöka byta galopp också... Till slut fick vi i alla fall till lite bra byten igen, men försökte inte med flera på rad igen.
 
Jag hade igen det sedan när jag red idag, för så fort jag bara tog lite yttertygeln i högergaloppen för att räta ut honom så tog han det som en byteshjälp... Ja, de är för roliga bland de där hästarna ;) Hade inte tänkt rida några byten idag egentligen eftersom det blev så mycket av det förra veckan, men gjorde några enkla vägar (typ serpentiner med ganska långa raksträckor emellan) för att han skulle vänta på mig och inte bara byta av sig själv. Fokus på att han skulle vara kvar i den låga formen, avspänd och ha kvar samma tempo före och efter bytet eftersom jag fick släppa det lite i torsdags efter att vi stötte på patrull för att han skulle byta öht. Kändes riktigt fin!
 
 
Hästdagbok | |
Upp